IX Conferenza del Colore
FIRENZE

Università degli studi di Firenze

19 - 20 Settembre 2013


VII_atti

Scarica gli atti (VOL. IX A - COLORE E COLORIMETRIA - CONTRIBUTI MULTIDISCIPLINARI)
Scarica gli atti (VOL. IX B - COLOUR AND COLORIMETRY - MULTIDISCIPLINARY CONTRIBUTION)

 

SCARICA IL PROGRAMMA DELLA CONFERENZA 


Comitato organizzatore
Marcello Picollo
Giovanni Pratesi
Maurizio Rossi

Comitato di programma
Veronica Marchiafava

Elisabetta Ruggiero
Aldo Bottoli


Comitato scientifico
Fabrizio Apollonio | Università di Bologna, Italy
Salvatore Asselta | Flint Group Italia SpA, Italy
Cristiana Bedoni | Università degli Studi Roma Tre, Italy
Giordano Beretta | HP, USA
Giulio Bertagna | B&B Colordesign
Janet Best | Colour consultant, UK
Fabio Bisegna | Sapienza Università di Roma, Italy
Marino Bonaiuto | Sapienza Università di Roma, Italy
Mauro Boscarol | Colore digitale blog, Italy
Aldo Bottoli | Osservatorio Colore, Italy
Patrick Callet | École centrale Paris, France
Ingrid Calvo Ivanovic | Proyectacolor, Chile
Jean-Luc Capron | Université Catholique de Louvain, Belgique
Vie Cheung | University of Leeds, UK
Osvaldo Da Pos | Università degli Studi di Padova, Italy
Maria Luisa De Giorgi | Università degli Studi del Salento, Italy
Arturo Dell'Acqua Bellavitis
| Politecnico di Milano, Italy

Bepi De Mario |
CRASMI (Centro Ricerca Colore e Moda)
Reiner Eschbach | Xerox, USA
Maria Linda Falcidieno | Università degli Studi di Genova, Italy
Patrizia Falzone | Università degli Studi di Genova, Italy
Renato Figini | Konica Minolta, Italy

Ferdinando Fornara | Università di Cagliari, Italy
Davide Gadia | Università degli Studi di Milano, Italy
Marco Gaiani | Università di Bologna, Italy
Marisa Galbiati | Politecnico di Milano, Italy
Alessandra Galmonte | Università degli Studi di Verona, Italy
Anna Maria Giannini | Sapienza Università di Roma, Italy
Anna Gueli | Università di Catania, Italy
Marta Klanjsek Gunde |
Kemijski inštitut /National Institute of Chemistry- Ljubljana,Slovenia

Francisco Imai | Canon, USA
Maria Dulce Loução | Universidade Tecnica de Lisboa, Portugal
Nicola Ludwig | Università degli Studi di Milano, Italy
Lia Luzzatto | Color and colors, Italy
Lindsay MacDonald | London College of Communication, UK
Veronica Marchiafava | IFAC-CNR, Italy
Gabriel Marcu | Apple, USA
Anna Marotta | Politecnico di Torino Italy
Gianfranco Marrone | Università di Palermo, Italy
Berta Martini | Università di Urbino, Italy
Stefano Mastandrea | Università degli Studi Roma Tre, Italy
Giovanni Matteucci | Università di Bologna, Italy
John McCann | McCann Imaging, USA
Claudio Oleari |Università degli Studi di Parma, Italy
Carinna Parraman | University of the West of England, UK
Ferruccio Petrucci | Università degli Studi di Ferrara, Italy
Silvia Piardi | Politecnico di Milano, Italy
Marcello Picollo | IFAC-CNR, Italy
Angela Piegari | ENEA, Italy
Renata Pompas | AFOL Milano-Moda, Italy
Fernanda Prestileo | ICVBC-CNR, Italy
Boris Pretzel | Victoria & Albert Museum, UK
Paola Puma | Università degli Studi di Firenze, Italy
Caterina Ripamonti | University College London, UK
Alessandro Rizzi | Università degli Studi di Milano, Italy
Marisa Rodriguez Carmona | City University London, UK
Maurizio Rossi | Politecnico di Milano, Italy
Paolo Salonia | ITABC-CNR, Italy
Eugenio Scandale | Università degli Studi di Bari, Italy
Raimondo Schettini | Università degli Studi di Milano Bicocca, Italy

Andrea Siniscalco | Politecnico di Milano, Italy
Hannah Smithson | University of Oxford, UK
Andrew Stockman | University College London, UK
Sabine Susstrunk | Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL)
Ferenc Szabó | University of Pannonia, Hungary
Raffaella Trocchianesi | Politecnico di Milano, Italy
Stefano Tubaro | Politecnico di Milano, Italy
Stephen Westland | University of Leeds, UK
Alexander Wilkie | Charles University in Prague, Czech Republic


Tutorial e Invited Talk

John Barbur, City University London - Variability in colour vision and novel methods of colour assessment
John Mollon
, University of Cambridge - Human perception of colour and its relationship to illumination
Marisa Rodriguez-Carmona, City University London - Colour assessment in occupational environments and clinical applications
Boris Pretzel, Victoria & Albert Museum - Lighting decisions for the Ardabil carpet based on the probability of visual perception and rates of fading
Maria Michela Sassi, University of Pisa - Perception of colour in the Greek aesthetic experience



COLORE E COLORIMETRIA - CONTRIBUTI MULTIDISCIPLINARI - VOL. IX A

 

COLORE E MISURAZIONE / PRODUZIONE

• Misure di colore su film radiocromici: nuove frontiere per la dosimetria
Anna M. Gueli, Grazia R. Asero, Giuseppe Burrafato, Renato De Vincolis, Salvatore Gallo, Giuseppe Stella, Sebastiano Olindo Troja

• Trasformazione evoluzionistica di una fotocamera reflex digitale in un sofisticato strumento per misure fotometriche e colorimetriche
Marcello Melis, Matteo Miccoli

 

COLORE E DIGITALE

• Misura e permanenza dello spazio nel tempo: fotografia e architettura
Antonella Salucci

• Il colore nel telerilevamento: un applicazione sull’area di Civitavecchia (Roma)
Lorenza Fiumi, Carlo Meoni, Stefano Tocci

• Stampa: arte e innovazione
Corrado Musmeci, Giancarlo Migliavcca, Lia Luzzatto

• Test di un colorimetro open hardware
Enrico Calore, Cristian Bonanomi, Davide Gadia, Alessandro Rizzi

• Il colore nel rilievo strumentale: laser scanner, termografia e post-processing dei dati in un sistema GIS
Alessandra Meschini, Assunta Pelliccio

• La mappatura dei modelli digitali ottenuti mediante sensori attivi: verso nuove e più ampie prospettive di utilizzo
Alessandro Merlo, Filippo Fantini, Gaia Lavoratti, Andrea Aliperta, Jose Leonel López Hernández


COLORE E ILLUMINAZIONE

• Un esperimento di valutazione soggettivo dell’indice di resa cromatica
Simonetta Fumagalli, Cristian Bonanomi, Alessandro Rizzi

• Il ruolo del colore nel progetto di un modulo abitativo per la Stazione Spaziale Internazionale
Chiara Burattini, Franco Gugliermetti, Mario Marchetti, Fabio Bisegna

 

COLORE E FISIOLOGIA

• Colori, segni, convenzioni e daltonici
Giulio Bertagna


COLORE E PSICOLOGIA

• La percezione della città: luce e colore dal materiale all’immateriale
Chiara Cannavicci

• La sinestesia cifra - colore: i numeri sono colorati?
Marinella Calabrese, Giuseppe Burrafato, Santo Di Nuovo, Anna Gueli, Stefano Leone, Giuseppe Stella, Sebastiano Olindo Troja

• Colore  marketing  e  psicologia “effetti cromatici come supporto al marketing inteso come momento di benessere e buona gestione del tempo libero”
Bepi  De Mario,  Flora Testa

 

COLORE E RESTAURO

• I colori della sicurezza
Rosanna Fumai

• Misure di spettrometria fotocolorimetrica su stampe fotografiche  giapponesi di epoca Meiji
Sergio Omarini, Filomena Schiano  Lomoriello, Alessandra Topo

• Colore, geometria e riflettanza. Uso integrato dei dati Lidar per il rilievo e la diagnostica: il caso studio di Villa Trissino
Paolo Clini, Ramona Quattrini, Romina Nespeca

• Nuovi metodi di illuminazione per la conservazione e la valorizzazione di opere pittoriche: uno studio preliminare
Marco Gargano, Stefania Scotuzzi, Eva Mirasole Angelin, Oscar Santilli, Nicola Ludwig
 

• Le indagini colorimetriche come metodo per la valutazione di test di pulitura su materiali lapidei
Susanna Bracci, Donata Magrini, Marcello Picollo

• I materiali dell’architettura tra identità e linguaggio. I colori della costruzione tra Italia, Spagna e Cina
Marianna Calia, Tiziana Cardinale, Filomena De Robertis

• Dalla conservazione delle superfici alla tutela dei centri storici
Calogero Bellanca, Oliva Muratore

• Le lastre Campana e l’uso del colore su lastre architettoniche fittili nella tarda Repubblica e nella prima età imperiale. Archeologia e Archeometria
Elena G. Lorenzetti, Ombretta Tarquini, Marcello Colapietro, Lucilla Pronti, Anna Candida Felici, Mario Piacentini

• La valenza acronica del colore, punto di incontro tra passato e presente: due progetti di restauro a Monterano Antica
Chiara Capocefalo, Francesco Cosentino

• ‘Autenticità’ e ‘materia’ nella conservazione delle superfici colorate dell’architettura attraverso un percorso di conoscenza
Oliva Muratore

• Un approccio multispettrale ipercolorimetrico per analisi di opere pittoriche basate su immagini di riflettanza spettrale
Marcello Melis, Matteo Miccoli, Alfredo Adrovandi

• Nuove tecniche fotografiche per la documentazione, la valorizzazione e la divulgazione del patrimonio culturale: high dynamic range imaging, photo stitching e virtual tour
Alessio Cardaci, Antonella Versaci, Luca Fauzia

• Notte barbara: dal prodotto industriale all’atelier dell’artista
Tiziana Cavaleri , Anna Piccirillo, Tommaso Poli, Annamaria Giovagnoli, Oscar Chiantore, Paolo Gili

• Le coloriture esterne come chiave di lettura delle volontà progettuali: il caso dell’intervento di restauro del liceo Mamiani a Roma
Luca Ribichini, Chiara Capocefalo, Francesco Cosentino

• I colori del cubismo: diagnostiche fisiche sul dipinto “Al Velodromo” di J. Metzinger
Paola Artoni, Davide Bussolari, Eva Peccenini, Ferruccio Petrucci, Virginia Pellicori, Flavia Tisato

• Archeologia  del colore, Cartografia dei rilievi cromatici
Xavière Ollier, Vanessa Lehner

• L’uso del colore come sistema di valutazione della rimozione di vernici da superfici policrome tramite metodi tradizionali e innovativi
Ulderico Santamaria, Claudia Pelosi, Rita Marconi, Giorgia Agresti

• Applicazione della spettrocolorimetria e della spettroscopia di fluorescenza dei raggi X per la caratterizzazione di pigmenti in miscela
Claudia Pelosi, Giorgia Agresti, Damiano Coralli, Ulderico Santamaria

 

COLORE E AMBIENTE COSTRUITO

Colore e architettura. Due esperienze
Giovanni Brino

Il rilievo dell’identità cromatica: tecniche ed elaborazione delle immagini nella relazione tra costruito e paesaggio naturale
Enza Tolla, Antonio Bixio, Giuseppe Damone

Tutti i colori del mondo. Il colore nella costruzione e percezione dell’architettura
Saverio Ciarcia

Il progetto colore nelle scuole dell’infanzia
Pietro Zennaro, Katia Gasparini

Il colore nell'architettura. Elemento emozionale per la rappresentazione e realizzazione del costruito
Giovanni Mongiello

Il ruolo strutturante del colore per la caratterizzazione di ambiti urbani
Pia Davico

Colore e geometrie nel paesaggio di punta Massullo a Capri
Maria Martone, Floriana Papa

Il doppio effetto di dinamismo cromatico
Veronica Brustolon, Roberta De Monte

Il ruolo del colore in interventi diffusi di ripristino estetico funzionale dei fronti esterni degli edifici: l’esperienza del Progetto Sirena a Napoli 2002-2012 per il recupero delle parti comuni degli edifici del centro storico urbano e dei centri storici periferici
Gerardo Maria Cennamo, Bruno Discepolo, Bernardino Stangherlin, Brunella Como, Daniele Galdiero

Il colore spontaneo della città
Luca J. Senatore

Il colore e i motivi decorativi nell’intervento novecentesco del Palazzo della “Meridiana” a Genova
Luisa Cogorno

Il colore per rappresentare e comunicare: lettura semantica di frammenti di paesaggio contemporaneo nella Valle delle Accademie a Roma
Emanuela Chiavoni, Livia Fabbri, Francesca Porfiri, Gaia Lisa Tacchi

Modelli digitali e percezione del colore: i 36 progetti della IV triennale di Monza
Manuela Incerti, Giampiero Mele, Uliva Velo

Colori nelle città: street art e riqualificazione urbana
Giovanni Caffio

Colore energetico: possibilità di diffusione di concentratori solari luminescenti nell’architettura per la produzione fotovoltaica e la riqualificazione degli edifici
Gianni Scudo, Alessandro Rogora, Barbara Ferrari, Daniele Testa

Il colore nell'affresco quattrocentesco della Loggia della Casa dei Cavalieri di Rodi al Foro di Augusto: documentazione, rilievo e rappresentazione di uno spazio architettonico articolato dal suo ciclo pittorico
Carlo Bianchini, Gaia Lisa Tacchi

Il rapporto tra struttura e rivestimento. Forma e significato
Maria Linda Falcidieno

In tema di paramenti e rivestimenti del costruito. Il motivo a fasce bicrome e policrome. Influssi e contaminazioni attraverso il bacino mediterraneo
Patrizia Falzone

L’Art Déco District a Miami: valenze storiche e riproposizioni attuali
Giulia Pellegri

Il rivestimento delle superfici pavimentali. Colore, forma e significato
Michela Mazzucchelli

Il controllo della colorazione nella progettazione dei sistemi attivi d'involucro
Fausto Barbolini, Luca Guardigli, Nicola Zanna

Colore e modello nel rilievo mediante fotomodellazione
Manuela Incerti, Matteo Cassani Simonetti, Giuseppe Di Fazio

 

COLORE E PROGETTAZIONE 

Rosso Cinabro
Lia Luzzatto

Progettare il colore: innovazione e linguaggi espressivi d'autore
Eliana Maria Lorena

Colore e geometria. Un modello geodetico del colore per la preselezione delle varianti cromatiche del progetto
Michela Rossi, Giorgio Buratti

Sistemi di rappresentazione cromatica cinetica nelle esperienze di Visual Music
Dina Riccò

Changing textiles: il disegno del supporto tessile per il cromatismo dinamico
Paola Puma

Colore e luce interattiva. Emotional design attraverso il colore nel prodotto di alta gamma
Elisabetta Cianfanelli, Gabriele Goretti

Trasformare la percezione dei luoghi cimiteriali attraverso l’uso del colore: spunti di     riflessione
Daniela De Biase, Tiziana Iacobacci

Il colore fra tradizione e sperimentazione nella pratica artigianale design driven. L’esperienza di Design al tombolo: atelier di pratiche estetiche partecipate
Ilaria Guglielmetti, Elena Ascari, Elena Enrica Giunta, Giulia Pils, Alessandra Spagnoli, Raffaella Trocchianesi

 

COLORE E CULTURA

Le vetrate di Reims: … effluvi di colore
Cristiana Bartolomei, Alfonso Ippolito, Eliana Capiato,  Martina Attenni, Caterina Politi

L’acquarello nella rappresentazione del paesaggio
Laura Blotto

Quel caldo color mattone
Nadia Fabris

La luce ed il colore: percezione, messaggio e significato - fenomeni della percezione     cromatica
Cristiana Bedoni

La modernità delle intuizioni. I colori apparenti nell'interazione tra superfici
Daniele Calisi

L’unità della percezione nelle forme dell’armonia, la musica colorata di Aleksandr Skrjabin
Daniela Amadei

Arte e Teorie del colore nel cinema fra Europa e America
Anna Marotta

“Per il pittore che cos’è la luce se non uno stato del colore?” Gino Severini, il tono e l’ ‘ambiente emotivo’
Anna Mazzanti

Il ruolo del colore nelle decorazioni geometriche islamiche
Manuela Piscitelli

Come migliorare la propria immagine attraverso l’uso dei colori amici
Marina Mastropietro von Rautenkrantz

La dominanza “coloristica del colore” nel disegno della moda dei futuristi
Giampiero Mele

Marmi policromi nelle raccolte della Soprintendenza Speciale per i Beni Archeologici di Napoli e Pompei
Simone Foresta

Costruire il colore: teorie e didattica di Itten, Kandinsky, Klee al Bauhaus
Giovanni Maria Bagordo

Architettura a colori o in bianco e nero? Riflessioni sull’uso e abuso del colore nell’architettura contemporanea
Alessandro Rogora, Barbara Ferrari

Ganzfeld. Da Wolfgang Metzger a James Turrell, un secolo di esperimenti ai limiti
Daniele Torcellini

Il colore nei nuovi media e le conseguenze sulla pratica del restauro pittorico
Donatella Lombardo, Giuseppe Maino

Oro, sete, colori e disegni nei paramenti tessili dell’architettura storica
Maria Elisabetta Ruggiero

Il colore nella tradizione della città antica di Matera, dall'architettura ipogea all'architettura effimera
Maria Onorina Panza

«Vedere il mondo come un film a colori». Tracce di reale e tracce di colore nell’immagine cinematografica
Federico Pierotti

 

COLORE ED EDUCAZIONE

La costruzione di Trend cromatici ispirati al paesaggio
Renata Pompas

Il rapporto tra sapere esperto e sapere insegnato in un contesto di digital color learning per architetti e ingegneri civili
Marco Gaiani, Berta Martini

Indagine sulla percezione e sull'uso del colore nella didattica italiana
Cristina Rigutto, Elisabetta Pavan

Colore e bambini: tra pedagogia, didattica e arte
Franca Zuccoli

Fare per capire: il percorso in mostra per Seurat Signac e i Neoimpressionisti
Francesca Valan

Teoria e analisi del colore: Manuale Didattico per l'insegnamento dell’uso del colore nel corso di design dell’UFSM
Marilaine Pozzatti Amadori, Andressa Ceretta

 

CHROMA

CHROMA | Giornata di studi sull’immagine a colori tra cinema e media
Walter Arrighetti, Federico Pierotti, Alessandro Rizzi

Società a colori: la televisione italiana e il passaggio al colore
Paola Valentini

Il colore nei film di famiglia italiani: esempi e casi tra gli anni ’30 e gli anni ’60
Elena Gipponi


COLOUR AND COLORIMETRY - MULTIDISCIPLINARY CONTRIBUTION - VOL. IX B

 

COLOUR AND MEASUREMENT / PRODUCTION. COLOUR AND DIGITAL

• Colour Correction Calculus (CCC): engineering the maths behind colour grading
Walter Arrighetti

• Recent advances in perceptually-inspired variational processing of color images
Edoardo Provenzi

• Methods for Estimating the von Kries Transform: A Review and A Comparison
Michela Lecca

• YACCD2: an Image Database to Test Color Constancy and Color Appearance Algorithms
Alessandro Rizzi, Cristian Bonanomi, Davide Gadia, Giuseppe Riopi

• Color rendering in cellular phones: fake is beautiful?
Alessandro Farini, Marco Raffaelli, Elisabetta Baldanzi

• A colour digital survey of arcades in Bologna
Fabrizio Apollonio, Federico Fallavollita, Marco Gaiani, Zheng Sun

 

COLOUR AND LIGHTING

• Corresponding color datasets and a Color Vision Model based on the OSA-UCS system
Claudio Oleari

• SEETY: Exploring the lighting colours of Milano Downtown
Daria Casciani, Maurizio Rossi

• Color, Mon Dieu: Chromatic Light in Modernist Religious Spaces
Jada Schumacher

• Coloured lighting in product design experience : spatiotemporal and visio-emotional dialogue
Maryam Khalili

• The role of colour in the interaction of man and light and in the lighting design process
Monica Säter

• Effects on correlated color temperature by using luminescent solar concentrators integrated in the building envelope
Niccolò Aste, Pietro Palladino, Lavinia Chiara Tagliabue, Daniele Testa

• Solid state light: efficacy and Colour Rendering Index
Fulvio Musante, Maurizio Rossi, Andrea Siniscalco

 

COLOUR AND PHYSIOLOGY. COLOUR AND PSYCHOLOGY

• Colour Vision Assessment with Emphasis on Occupational Environments
Marisa Rodriguez-Carmona, John L. Barbur

• A novel colour discrimination test suitable for subjects with low vision
Caterina Ripamonti, Sarah Kalwarowsky, and Marko Nardini

• Why not 4000 K
Laura Bellia, Matteo Seraceni

• Color vision with colored lenses
Ágnes Urbin, Dr. Klára Wenzel

• Presence and Meanings of Colours in Italian Verbal Language
Valeria Biasi, Daria D'Aloise, Giovanna Siervo, Lavinia Stoica, Paolo Bonaiuto

• 'Italian blues': A challenge to the universal inventory of basic colour terms
Galina Paramei, Gloria Menegaz

• The special case of beige: a cross-linguistic study
Martin Eessalu, Mari Uusküla

 

COLOUR AND PRODUCTS

• Spectroscopic detection of hogwash oil in soybean Chinese oil
L. Ciaccheri, A.G. Mignani, A.A. Mencaglia, A. Cichelli, J. Xing, X. Yang, W. Sun., L. Yuan

• Nature and chromogen plants
Forouzandeh Ghasemi

• Color, pattern and their structures in Guilans culture: An applied research for designing inspired by natural elements and traditional potteries
Maryam Khalili, Laleh Akbar

 

COLOUR AND RESTORATION

• Chromatic balance of mortar integrations in stone surfaces. A case study: restoration of travertine cladding in Ostiense Railway Station, Rome
Giacomo Martines

• Colour measurements for monitoring the conservation of contemporary artworks
Veronica Marchiafava, Giovanni Bartolozzi, Costanza Cucci, Marco De Vita, Marcello Picollo

• Colors in Rashida Shahnama Paintings
Zahra Pakzad

• Drawing and color in the 18th century frescoes of the church of Santa Susanna in Sardinia
Claudia Pisu, Paola Casu

• Colorimetric and structural characterization of cinnabar from classical localities
Michela Botticelli, Paolo Ballirano, Adriana Maras

• Difference of pigment behaviour in color reproduction and digital media
Kristina Marijanovic, Maja Strgar-Kurecic

 

COLOUR AND BUILT ENVIRONMENT

• The possible use of coloured shadows applying new lighting technologies and design methods in urban environment
Henriette Jarild-Koblanck, Jan Ejhed, Monica Moro, Siddartha Della Santina

• Research on the color design of Baosteel factory buildings — From the needs of process to the originality of enterprise culture
Song Huang, Di Wang, Wei Huo , Wenyun Gao

• Urban Color Planning Research from the Perspective of Service DesignCase Study of Nanjing River West New District Project 288
Wu Duan, Fan Rong, Zhang Xueqing

• Preparing a color palette: work in progress The buildings of Rione Monti, Rome: an experience between reality and imagination
Maria Grazia Cianci

• The colour of light for urban spaces
Laura Bellia, Nicola Agresta, Alessia Pedace

• Colours and building thermal balance: the impact of coating colour on energy loads
Marco Beccali, Giuliana Leone, Giorgia Peri, Gianluca Scaccianoce

• "Cement, glass and Matisse's colours": notes on Henri Ciriani's architecture
Fabio Colonnese

 

COLOUR AND DESIGN

• A major cause of colour variation in titanium for jewellery
Lynne Bartlett

• Ecology of Colour. From the supremacy of green colour to new scenario between colour and ecology
Francesca Cattaneo, Sabrina Lucibello

• Intelligent design with chromogenic materials
Marinella Ferrara, Murat Bengisu

• The Digital Challenge for Colour Forecasting
Julie A. King

• 'Synaesthetic Colour Responses to Text: an Investigation through Fine Art Textiles'
Gwen Fereday

• Color forecasting from a sociological perspective
Encarna Ruiz, Marina Castán, Antoni Mañach, Cristina Real

 

COLOUR AND CULTURE

• The Representation of colour Prince of Naples Gallery
Riccardo Florio, Teresa Della Corte

• Talking colours, heraldic enamels
Emiliano Della Bella

• Turn a Color with Emotion
Jodi L. Sandford

• Contributory Arts and Technology: Gathering and Exploring Colour Data
Ken Devine

• White can be transparent: why Wittgenstein is wrong
Osvaldo da Pos, Valerio Villani

• The Portland Colour Chart
Stig Evans

• Using probabilistic conceptual graphs for representing colour terms in dictionaries
Arvi Tavast, Mari Uusküla, Kelly Parker, Urmas Sutrop

• The colours of emotions: Cesare Ripa's Rancour
Giusy Petruzzelli

• "Tractatus de coloribus": Classification of Colours in a 16th Century Unpublished Treatise in the Collection of Gian Vincenzo Pinelli at the Biblioteca Ambrosiana
Sandro Baroni, Paola Travaglio

• Cultural Difference of Colors
Cherish Shen, Lisheng Chen

• Colourful Language: Searching for the Rainbow
Eleanor Maclure

• Contribution of the functional and symbolic aspects of color in Iranian Nomads clothing and jewelry
Maryam Khalili, Farnaz Bahramali

 

COLOUR AND EDUCATION

• The Greek Experience of Color
Maria Michela Sassi

• Inside the didactics of colours - red-cabbage juice as a teaching tool
G. Karwasz, K. Fedus, K. Służewski, D. Stolarz, A. Krzysztofowicz, M. Gagoś

• The Colors of Home
Mei Qing, Luo Man

• The Impact of Color Aesthetic on the Sports Culture of Chinese Women
Zhou Yunhe, Wang Leilei

• The urban landscape narration through the colours of reality and of language. A didactic experience
Matteo Giuseppe Romanato

 

CHROMA

• Chroma | Workshop on colour image between motion pictures and media
Walter Arrighetti, Federico Pierotti, Alessandro Rizzi

• Repainting the mechanical ballet. Restoration of colours in 'Ballet mécanique' by Fernand Léger
Rossella Catanese

COLOUR AND MEASUREMENT / PRODUCTION. COLOUR AND DIGITAL 

• Colour Correction Calculus (CCC): engineering the maths behind colour grading  

Walter Arrighetti 

• Recent advances in perceptually-inspired variational processing of color images  

Edoardo Provenzi 

• Methods for Estimating the von Kries Transform: A Review and A Comparison  

Michela Lecca 

• YACCD2: an Image Database to Test Color Constancy and Color Appearance Algorithms  

Alessandro Rizzi, Cristian Bonanomi, Davide Gadia, Giuseppe Riopi

• Color rendering in cellular phones: fake is beautiful?  

Alessandro Farini, Marco Raffaelli, Elisabetta Baldanzi

• A colour digital survey of arcades in Bologna  

Fabrizio Apollonio, Federico Fallavollita, Marco Gaiani, Zheng Sun

 

COLOUR AND LIGHTING  

• Corresponding color datasets and a Color Vision Model based on the OSA-UCS system  

Claudio Oleari 

• SEETY: Exploring the lighting colours of Milano Downtown  

Daria Casciani, Maurizio Rossi 

• Color, Mon Dieu: Chromatic Light in Modernist Religious Spaces  

Jada Schumacher 

• Coloured lighting in product design experience : spatiotemporal and visio-emotional dialogue  

Maryam Khalili 

• The role of colour in the interaction of man and light and in the lighting design process  

Monica Säter 

• Effects on correlated color temperature by using luminescent solar concentrators integrated in the building envelope  

Niccolò Aste, Pietro Palladino, Lavinia Chiara Tagliabue, Daniele Testa

• Solid state light: efficacy and Colour Rendering Index  

Fulvio Musante, Maurizio Rossi, Andrea Siniscalco

COLOUR AND PHYSIOLOGY. COLOUR AND PSYCHOLOGY 

• Colour Vision Assessment with Emphasis on Occupational Environments  

Marisa Rodriguez-Carmona, John L. Barbur 

• A novel colour discrimination test suitable for subjects with low vision  

Caterina Ripamonti, Sarah Kalwarowsky, and Marko Nardini

• Why not 4000 K

Laura Bellia, Matteo Seraceni

• Color vision with colored lenses  

Ágnes Urbin, Dr. Klára Wenzel 

• Presence and Meanings of Colours in Italian Verbal Language  

Valeria Biasi, Daria D’Aloise, Giovanna Siervo, Lavinia Stoica, Paolo Bonaiuto

• ‘Italian blues’: A challenge to the universal inventory of basic colour terms  

Galina Paramei, Gloria Menegaz 

• The special case of beige: a cross-linguistic study  

Martin Eessalu, Mari Uusküla 

COLOUR AND PRODUCTS  

• Spectroscopic detection of hogwash oil in soybean Chinese oil  

L. Ciaccheri, A.G. Mignani, A.A. Mencaglia, A. Cichelli, J. Xing, X. Yang, W. Sun., L. Yuan

• Nature and chromogen plants  

Forouzandeh Ghasemi 

• Color, pattern and their structures in Guilans culture: An applied research for designing inspired by natural elements and traditional potteries  

Maryam Khalili, Laleh Akbar 

COLOUR AND RESTORATION  

• Chromatic balance of mortar integrations in stone surfaces. A case study: restoration of travertine cladding in Ostiense Railway Station, Rome  

Giacomo Martines 

• Colour measurements for monitoring the conservation of contemporary artworks  

Veronica Marchiafava, Giovanni Bartolozzi, Costanza Cucci, Marco De Vita, Marcello Picollo

• Colors in Rashida Shahnama Paintings  

Zahra Pakzad 

• Drawing and color in the 18th century frescoes of the church of Santa Susanna in Sardinia  

Claudia Pisu, Paola Casu 

• Colorimetric and structural characterization of cinnabar from classical localities  

Michela Botticelli, Paolo Ballirano, Adriana Maras

• Difference of pigment behaviour in color reproduction and digital media  

Kristina Marijanovic, Maja Strgar-Kurecic 

COLOUR AND BUILT ENVIRONMENT  

• The possible use of coloured shadows applying new lighting technologies and design methods in urban environment  

Henriette Jarild-Koblanck, Jan Ejhed, Monica Moro, Siddartha Della Santina 

• Research on the color design of Baosteel factory buildings — From the needs of process to the originality of enterprise culture  

Song Huang, Di Wang, Wei Huo , Wenyun Gao 

• Urban Color Planning Research from the Perspective of Service DesignCase Study of Nanjing River West New District Project 288 

Wu Duan, Fan Rong, Zhang Xueqing 

• Preparing a color palette: work in progress The buildings of Rione Monti, Rome: an experience between reality and imagination  

Maria Grazia Cianci

• The colour of light for urban spaces  

Laura Bellia, Nicola Agresta, Alessia Pedace

• Colours and building thermal balance: the impact of coating colour on energy loads  

Marco Beccali, Giuliana Leone, Giorgia Peri, Gianluca Scaccianoce

• “Cement, glass and Matisse’s colours”: notes on Henri Ciriani’s architecture  

Fabio Colonnese

COLOUR AND DESIGN

• A major cause of colour variation in titanium for jewellery  

Lynne Bartlett 

• Ecology of Colour. From the supremacy of green colour to new scenario between colour and ecology  

Francesca Cattaneo, Sabrina Lucibello

• Intelligent design with chromogenic materials

Marinella Ferrara, Murat Bengisu 

• The Digital Challenge for Colour Forecasting  

Julie A. King 

• ‘Synaesthetic Colour Responses to Text: an Investigation through Fine Art Textiles’  

Gwen Fereday 

• Color forecasting from a sociological perspective  

Encarna Ruiz, Marina Castán, Antoni Mañach, Cristina Real

COLOUR AND CULTURE  

• The Representation of colour Prince of Naples Gallery  

Riccardo Florio, Teresa Della Corte

• Talking colours, heraldic enamels

Emiliano Della Bella 

• Turn a Color with Emotion

Jodi L. Sandford

• Contributory Arts and Technology: Gathering and Exploring Colour Data

Ken Devine

• White can be transparent: why Wittgenstein is wrong

Osvaldo da Pos, Valerio Villani

• The Portland Colour Chart

Stig Evans

• Using probabilistic conceptual graphs for representing colour terms in dictionaries

Arvi Tavast, Mari Uusküla, Kelly Parker, Urmas Sutrop

• The colours of emotions: Cesare Ripa’s Rancour

Giusy Petruzzelli

• “Tractatus de coloribus”: Classification of Colours in a 16th Century Unpublished Treatise in the Collection of Gian Vincenzo Pinelli at the Biblioteca Ambrosiana

Sandro Baroni, Paola Travaglio

• Cultural Difference of Colors

Cherish Shen, Lisheng Chen

• Colourful Language: Searching for the Rainbow

Eleanor Maclure

• Contribution of the functional and symbolic aspects of color in Iranian Nomads clothing and jewelry

Maryam Khalili, Farnaz Bahramali

COLOUR AND EDUCATION

• The Greek Experience of Color

Maria Michela Sassi

• Inside the didactics of colours - red-cabbage juice as a teaching tool

G. Karwasz, K. Fedus, K. Służewski, D. Stolarz, A. Krzysztofowicz, M. Gagoś

• The Colors of Home

Mei Qing, Luo Man

• The Impact of Color Aesthetic on the Sports Culture of Chinese Women

Zhou Yunhe, Wang Leilei

• The urban landscape narration through the colours of reality and of language. A didactic experience

Matteo Giuseppe Romanato

CHROMA

• Chroma | Workshop on colour image between motion pictures and media

Walter Arrighetti, Federico Pierotti, Alessandro Rizzi

• Repainting the mechanical ballet. Restoration of colours in ‘Ballet mécanique’ by Fernand Léger

Rossella Catanese